Playstation 2 - RGB → VGA + Scanlines

17.10.2016

00

Lähteet: retrogaming.de, mmmonkey - RGB to VGA Scaler Modification, GBS-8200 MANUAL (GONBES), Playstation A/V (Connector)



Tarkoituksena oli saada PS2 näkymään nykyisellä tietokone näytöllä (ilman Sync-On-Green* -tukea oleva) ja terävemmin kuin koskaan ennen (yllä oleva oma kuva on puhelimella... pahoittelen jos joku säikähtää Polyphony kuvaa...). Mallia otetaan 170e maksavasta arcadeforge:n SLG-in-a-Box -laitteesta, jossa käytetään samoja osia variaatioineen. Lopputuloksen laite käy myös muiden laitteiden tuomiseen VGA sisääntulon omaaviin näyttöihin.
*Green picture component line includes sync signal. A component luma signal
Huom! Jotkut harvat pelit tukevat 480p -muotoa ja skaalaimen VGA sisääntulo ei tue sitä joten itse juotin VGA:n Red, Green, Blue tuloista hyppyjohdot YPbPr (komponentti) sisätulon vastaaviin johtoihin.

Ensin tarvitaan Sync Splitter (arcadeforge - Sync Strike) erittelemään RGB:n Composite Video* -signaalista C-SYNC (josta H-SYNC).
*Composite Sync (C-Sync) - is both H-Sync and V-Sync pulses combined together

Seuraavaksi tarvitaan resoluutio kasvattaa, jotta näyttö hyväksyy signaalin ja siihen tarvitaan upscaler (GBS-8200 1x VGA / GBS-8220 2x VGA). eBaysta sitä löytää jopa alle 40e kappalehintaan (ei paha?).
Huomio Hifistäjille! On mahdollista että kyseinen skaalain tuottaa joskus satunnaisesti välkähtäviä pisteitä mustalle taustalle. *Päivitys* Kyseessä on skaalaimen RAM muistin (Hynix piireillä olevat) ongelma, jonka voi korjata *lähde.

Kuvan terävöittämiseen LCD jne.. näytöille voi rakentaa Scanline Generator, joka luo putkinäytöistä tutun viiva efektin eli vetää joka toisen horisontaali (Odd tai Even) viivoista maihin (mustaksi). Alempana esimerkkikuva.


0
Kuvalähde* arcadeforge.net




GBS-8200 korjaukset
fix 1a fix 1b

Alhaisella resoluutiolla voi nähdä välkkyviä valkoisia pixeleitä, jotka johtuvat RAM muistin toiminnasta. Toiminnan voi korjata tämän ohjeen kuvista selvittämällä ja katkaisemmalla yksi johde, jonka yhdistämällä uudestaan 49.9 Ohm vastuksella ja sen rinnalle 12pf kondensaattori maihin. Itse ryöstin Asuksen emolevystä pintaliitos vastuksen ja viallisesta n-gage puhelimesta oikean kokoisen pintaliitos konkan.



fix 2a fix 2b

Toinen skaalaimen ongelma on 1.8V virtalähde, jossa on huonosti valittu kondensaattori *lähde. Vaihdoin sen Ati rage3d näyttiksestä löytämääni tantaali konkkaan kunhan ensin raaputin ja tinasin pädin maalle.

Kolmas on saturation korjaus ongelma joka perustuu SoG ongelmaan. Korjataan vastus arvoa VGA outputissa niin ei tarvitse niin paljoa Saturatio arvoa viilata skaalaimen valikossa. Huom! kannattaa laittaa kytkin jos on konsoli missä ei kyseistä ominaisuutta. (tulossa lisätieto...)

Sync Splitter

Lähteet: mmmonkey - Sync Stripper, VGA to RGB SoG adapter



0


Pin 1 - HSYNC *OUT - VGA Pin 13 huom!
Pin 2 - C-VIDEO *IN - SCART Pin 20
Pin 3 - VSYNC *OUT - VGA Pin 14

Pin 5 - BURST/BACK *OUT (ei tarvita)
Pin 7 - ODD/EVEN *OUT (ei tarvita)



Tarvittavat osat:

2x 0.1uf Caps - Ceramics
1x LM1881N IC
1x 74HC00 huom!
1x 680k Vastus
1x 680R Vastus Lisää LM1881N Csync ulostulon pinnin ja VGA välille!
Johtoa, piirilevyä

Laite perustuu Sync Separator -piiriin, joka siivoaa C-VIDEO -signaalista C-SYNC ja V-SYNC -signaalit erilleen ja poistaa turhan video signaalin. V-SYNC jätetään pois "Output* (*LM1881N Pin 1) is TTL level composite sync signal. Many monitors accept that signal nicely as a HSYNC signal, but not all. -- So if you have problems in getting your monitor to sync with both HSYNC and VSYNC connected then try your monitor with only HSYNC connected." *, jolloin täytyy piirustukseen lisätä 74HC00 (NAND) logiikkapiiri. Tähän joudun vielä palamaan myöhemmin kun ei toiminut. Jätän kuitenkin ohjeen* (*HSYNC fix) alempana olevaan laatikkoon jos joku tarvitsee sitä. *Päivitys* LM1881N Pin 1 eli Csync ulostulo on noin 5V joka on liian paljon skaalaimen piirille. Lisätkää 680 Ohmin vastus piirin ja skaalaimen välille!

PS2 on SoG niin C-Sync löytyy teoriassa myös? vihreästä komponentti linjasta, joka aiheuttaa näytöissä toimivuus ongelmia. CSync pitäisi puhdistaa pois jotta toimisi suoraan esim. omalla näytöllä. Itse en siihen alkanut ja käytän Scartin Pin 20 Csync lähteenä. Seuraava huomautus löytyy kuvanlaadusta You must add a 220uf capacitor in each of the RGB lines to get an acceptable picture. If you don't, the picture will be too dark and you won't like it!! -gamesx.com. Tähän vielä löyty lisähuomautus mustan ja valkoisen korjaamiseen 75 Ohmin vastuksilla -shmups forum. Jotka tosin sanovat ettei skaalaimen kanssa ollut eroa.

Pinnit:

+ ===================================================================================================== + || SCART (MALE - PS2) || || // || ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## // || 02 ## ## 08 ## ## ## ## ## 20 // || ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## // || ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## // || // || // || ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## || 01 ## 05 07 09 11 13 15 17 19 21 || ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## || ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## || || || || + ============================================================================================ + - SCART -Splitter - VGA 16/9 Switch - Pin 8 -Vcc C-Sync GND - Pin 17 -GND - Pin 10 VGA Pinout (Male) RGB Blue (GND) - Pin 5 ----------------- Pin 8 + -- 1 ----- 5 -- + RGB Blue (+) - Pin 7 ----------------- Pin 3 \ o o o o o / RGB Green (GND) - Pin 9 ----------------- Pin 7 6 o o o x o 10 RGB Green (+) - Pin 11 ---------------- Pin 2 \ o o o o o / RGB Red (GND) - Pin 13 ---------------- Pin 6 11 ----- 15 RGB Red (+) - Pin 15 ---------------- Pin 1 Composite Sync* - Pin 20 -Pin 2 (*C-Video) HSYNC -Pin 1 -680R- Pin 13 VSYNC -Pin 3 - Pin 14 (Jumper) ---HSYNC fix By John A. Maier--- +--------------+ | | | |-----\ +----|-----\ C-Sync ----+-| \ | AND |--------- HSYNC | NAND |o--------|-----/ VSYNC -------| / |-----/





Scanline generator

Lähteet: mmmonkey - VGA Scanlines

0
Kuvalähde* mmmonkey.co.uk

Tarvittavat osat:

2x 0.1uf Caps - Ceramics
1x 74LS74 IC
1x 74LS125 IC
2x On - On Switch (3 napainen)
Johtoa, piirilevyä



Laite sijoitetaan skaalaimen ulostulon ja näytön välille, rinnalle. Laite on hyvin herkkä häiriöille ja suosittelen ylimääräiset pinnit kytkemään maahan ja laitteen maa yhdistämään VGA:n maahan (Pin 5). Eikä ole kiellettyä lisätä ns. decoupling capacitor (0.1uf/50V/Keraaminen) minkään logiikkapiirin läheisyyteen tai vierelle, Vcc:n ja GND:n välille suodattamaan häiriöitä vaikka piirustuksissa ei suoraan näin ilmaista aina.

---Vieraskirja---

Web Analytics Clicky